Duygu Has
Duygu Has
Giriş Tarihi : 18-10-2019 14:47
Güncelleme : 19-10-2019 10:09

Öz Denetim (III)

Öz denetim 


Merhaba;


Öz denetim ile ilgili yazı serimin  ilk bölümünde sizlere öz denetimin insanların duygu, düşünce ve davraışlarını belirlenen zaman ve hedefler doğrultusunda kontrol edebilme ve istekleri erteleyebilmelerine yardımcı olan bir özellik olduğunu anlatmıştım. 


İkinci bölümde ise, öz denetimin seviyesinin  insanlarlarda farklılık gösterebileceğini, düşük ve yüksek öz denetim özelliklerinin  insanlarda kendini nasıl gösterdiğini anlatmıştım. 


Bu yazımda ise sizlere öz denetiminizi işlevsel şekilde nasıl kullanabileceğiniz ile ilgili bir kaç ipucu vereceğim. 

 


I. Öncelikle kendinize hedef belirleyin :
Kendinize gerçekleştirilebilir hedefler belirleyin. Belirlediğiniz hedefler sizlerin uzun vadede işinize yarayabilecek, faydaları dokunabilecek hedefler olsun. Hedefinizi gerçekleştirdiğinizi düşündüğünüzde elinizde açık ve net bir biçimde elde edeceğiniz kazanımlarınız olsun.  


Hedeflerinizi gerçekleştirebilme konusundaki kararlılığınız ve gerçeteştirdikten sonra elde ettiğiniz hedefinizi uzun vadede kalıcılığını koruyabilmeniz adına bir ipucu daha vermek istiyorum. Gerçekleştirmek istediğiniz amçalarınızın zeminini onaylanma ihtiyacı ya da çevreden alınabilecek taktir beklentisi olması yerine, hedefin içsel motivasyona yönelik olması kalıcılığı arttırabilir.


 Bu bahsettiğim nokta ilk başta kulağa  benmerkezci gelebilir, bir örnekle açıklarsam daha net anlaşılacağını düşünüyorum. sağlıklı beslenme alışkanlığı, kilo verme süreçlerini ele alalım, bu motivasyonun altında sosyal çevrenizin onayı ve beğenisi için yapıyor olabilirsiniz. Sosyal beğenirlik ve kabul de bir ihtiyaçtır.  Şunu düşünmenizi  istiyorum, etrafımızda bizi onaylayacak birileri olmadığında ya da beğenilerini sunmadıklarında ne olacak ? Hayatlarımızda aldığımız kararlar bir şekilde etrafımızı etkilese de öncelikli olarak sonuçları kendimizi etkiler ve bunu bir şekilde yaşarız.


II. Hedeflerinize nasıl ulaşabileceğinize dair plan yapın :
Eyleme geçmeden önce düşünmenizi istiyorum.  Gerçekleştirmek istediğiniz hedefinizin gereklilikleri düşünün.  Bu gerekliliklerin hangileri sizin için kolayca gerçekleştirilebilir, hangi gereklilikler için mesai harcamanız gerekiyor.


III.  Görevleri parçalara bölün : Hedeflerinizi gerçekleştirmek için gerekli olan işleri parçalara bölün, adım adım ilerleyin.


IV. Zorlandığımız ya da vazgeçeceğimizi düşündüğümüz zamanlarda dikkat ! Ne yapmalıyız ?


1) Kendinizi izleyin; önceki girişimlerinizi düşünün, hangi durum ve zamanlarda pes ettiğinizi. Dikkatinizi dağıtan tetikleyicilere odaklanın.


2) Vazgeçeceğinizi düşündüğünüz anlarda bu kararınızı ve sonuçlarını analiz edin;
Pes etmediğiniz anda elde edeceğiniz kazanımları düşünün, pes ettiğiniz anda ise kararınızın dezavantajlarına odaklanın.


3)  Bir işi yapıyorken zorlandığınız anlarda odaklanmanın yollarını arayın, düşüncelerinizi başka yöne yönlendirin.


4) Ertelemeyin, işi külfetli ve zor buluyorsanız odağınızı değiştirin, işin daha az sıkıcı ve zor olan yönlerine odaklanın.


5) Yaptığınız işle ilgisi olmayan şeyleri ortadan kaldırın ya da dikkatinizi dağıtan ortamlarda fazla vakit harcamamaya dikkat edin.


V. Başarısızlıkla sonuçlanabilen girişimleriniz olduğunda pes etmeyin; yeniden deneyin, o anda kendinizi, yarıda kalmış girişiminizin ya da başarısızlığın getirdiği duygu ve düşüncelerin yoğunluğuna kaptırmayın. Kendizi suçlamayın, sakinleşin, kendinize bir şans daha verin, yeniden deneyin.


Bu yazıda Öz denetim serimizin sonuna geldik, bir sonraki yazımda görüşünceye kadar  hoşçakalın.

 

 

 

NELER SÖYLENDİ?
@
PUAN DURUMU
HAVA DURUMU
Gazete Manşetleri
Yol Durumu
E-Bülten Kayıt
ARŞİV ARAMA