Eleman Tunçbilek  Reklam   0532 786 30 75/ 0312 430 75 00
HV
17 NİSAN Çarşamba 02:28

SERİ İLANCILIKTA DOĞRU SANILAN YANLIŞLAR

Emin Tunçbilek
Emin Tunçbilek
Giriş Tarihi : 04-02-2023 06:38

Seri İlancılık ve  Seri İlanlar nedir, ne kadarını  biliyoruz ?  Eleman  arayan iş sahipleri ile  geçimini sağlamak için iş arayan işsizler arasındaki köprü  nedir? Bu köprü ihtiyaç mıdır veya ihtiyaca yanıt verecek  ağırlığı,  donanımı , gücü yeterli midir ?  Sektörde verim alamama, verimi ileri düzeylere çıkaramama sorunu var mıdır ?  İçe dönük laflaşma, birbirini beğenmeme  ve serzenişlerin negatifliği  farkedilmiyor mu?    Etkin  sonuçlar alma  amaçlı   topluca masaya oturma girişimleri neden hiç olamamaktadır ?  Eksiklik nerededir ?

                 Bu sorular  ve konuşmalar  yeni değildir. Bu işin   İlgilileri  4 grupta yer almaktadır..: İlan verenler,  Gazeteler, İlanlar yoluyla iş arayanlar, ve Reklam Ajansları ..

                 Bu hizmetin yürütülmesinde neler yanlıştır, hizmetin daralmasına ve etkinsizliğine neden olan bilerek veya bilmeyerek doğru sanılıp yanlış olan anlayış ve uygulamalar  nelerdir ? 

                  İlan veren iş sahiplerinden  ve Gazetelerden başlayalım:

                İlan verenler, iyi niyetli bir yaklaşım ile verdikleri ilanların  kendilerine  parasal olarak ucuza malolmasını istemektedirler. Ve de çok kişinin ilanlarını aramasını istemektedirler. Ama  çok kısa bir  cümle ile veya çok az sayıda  kelimeli bir metnin  yeterli olacağını düşünmektedirler.. Örnek:  eleman ilanı vermek istediklerinde,  sadece yaptırmayı düşündükleri  işin adını, irtibat telefonunu ve aranıyor, kelimelerini, yeterli bulmaktadırlar. Oysaki bu  doğru ve verimli bir ilan biçimi değildir. İş arayan kişi en azından işin hangi semtte ve  nasıl bir hizmet biçimi olduğunu, verilmesi düşünülen  özlük hakları hakkında kısada  olsa bir blgiyi  ilanda  görmek isterler. O ayrıntıları veren ilanı daha ciddi bulur ve   bilgi almak için ilan sahibini arama şansı daha yüksektir.. Burada  ilan Ajansına da bir görev düşmektedir. İlan metninin ilgi çekmesi için   önce gerekli bu bilgilerin olmasında ilan verene  incitmeden  gerekli uyarıyı ve önerileri yapmalıdırlar. Oysa  İlanvereni kırmamak adına bunlar hiç yapılmamaktadır. 

                 Burada gazetelere de  önemli bir görev düşmektedir.  Gazete satan bayiler azaltıldı, dolayısıyla  gazete tirajları  kendiliğinden düştü. Oysaki güncel kültürel ve sosyal  konuların  elde  sürekli arşiv  veya  hafızada  bulunması   hala gazetelerin lehine bir durumdur . Yani:

                  Gazete satış büfelerinin  azaltılması  yanlış bir anlayıştır. Aksine  Ekonomik ve    stratejik yerlerdeki büfelere veya uygun alışveriş merkezlerine ( özellikle sanayi mıntıkalarına) komisyon  ödeme cimriliği yapılmadan ısrarla bayilikler  verilmelidir.  Az gazete satışına ve  gazete iadelerine karşın en az 6 ay sabredilmelidir.  Yani ısrarcı olunursa, ciddiye alınırsa insanlara yeniden bu alışkanlık kazandırılır, diyorum. Ben gazete satışlarınının hala ciddi ölçüde olabileceği kanısındayım. Ayrıca:

                  Gazete seri ilancılığında gazete satışı önemlidir. Eğer maliyeti  çok, diye satış önemsenmiyorsa o zaman seri ilancılık yapılmamalıdır. Gazete satışları  için   gazete ilgili birimlerinin çabası  yeterli değildir..İnternet tabanlı gazetelerle bağlantısı olmayan ilan siteleri televizyon ve radyo reklamları yapmaktadırlar. Seri ilan yayınlayan gazetelerin televizyon ve radyo reklamları çok uzun zamandır hiç yoktur.  Ve yine  Reklam Ajansları da   kendi işlerini  olumlu etkileyeceği için işin içine sokulmalıdır. Özellikle ciroları  veya  ilan adetleri  iyi olan Ajanslar ile diyaloglar daha dinamik yürütülmelidir. Taraflar herşeyi en iyi  biz biliriz,  yanılgısına girmemelidir. Gazetelerin mevcut  reklam servisleri gazetelerinin  internet bölümleriyle   tek birim biçiminde  çalışmalı,  aralarında  olan gizli rekabetleri önleyici  çözümler üretilmelidir.   Diyalog...   Diyalog...   Diyalog...

              Gelelim  İlan Ajanslarına...

              Reklam Ajansları birçok meslek grubu gibi  ciddi boyutlarda sıkıntı içindedir. Son yıllarda özellikle seri ilan işi yapanların durumu hiç iyi değil. Gerilmeyeni yok. Şirketini kapatanlar var, Tek başına çalışanlar var, sadece bir Elemanla çalışanlar var. Evlerinden kendileri veya bir çalıştırdıkları ile işi yürütenler  var.  Ofiste tek çalışanlardan  öğlene doğru işyerine gelip, mesai sonunu beklemeden ofisten ayrılanlar var.  İşin en önemli yanı ise  neredeyse tamamına yakını seri ilan dışında çaresizlikten  bir başka iş tutmaya başlamış. Tuttukları yeni işlere kendilerini alıştırmaya çalışıyorlar.  Bu arada söylemek gerekir, aralarında toplu bir birlik, beraberlik yok. Gazete  seri ilancılığının her an biteceğine  inananlar çoğunlukta.  Kendi aralarında bu işi birleşerek internette  yapmayı konuşanlar olduğu gibi, Gazetelerin de internetteki ilan- reklam işlerini Gazetelerin öncülüklerinde  belli bir plan ve düzen içinde mevcut ajanslarla yürütülebileceğini düşünen Ajanslar var.. Ama  İnternetteki ilancılığın Ajanslarla birlikte etkin yürütülmesi konusunda hiçbir çslışmanın olduğunu sanmıyorum.

                 Sonuç olarak ilan- reklam sektörü genel olarak bir yılgınlık ve umutsuzluk içerisindedir. Oysaki bu sektörün yaptığı toplumda önemli bir  hizmet alanıdır. Yılgınlık ve yorgunluka meydan okunursa şu veya bu şıklar içinde hatta eskisinden daha etkin daha canlı bir seri ilancılık alanı yürüyebilir.

 

 

            

 

               Devamı var.

YORUMLAR
web counter