Seri ilancılık iş insanları için çok önemli bir hizmet sektörüdür. Son dönemde kağıt gazeteciliğindeki tiraj düşüşleri gazeteler içinde yayınlanan seri ilancılık içinde zihinlerde doğal olarak kaygı dolu yorumlar getirmiştir ,, Doğrudur da, Kağıt gazeteciliğindeki tiraj düşüşleri bir gerçektir. Gazetelerin bu tiraj düşüşlerine karşı yeterli ve gerekli önlemleri almadığı kanısı yaygındır.
Gazetelerde önlemler alındığı takdirde seri ilan sayfalarının ilgisini ve etkinliğini sürdüreceği kanısındayım.
Gerekli önlemler nelerdir, Neler yapılmalıdır ?
Bu gün için 4 gazete seri ilan konusuna sayfa ayırmaktadır. Hürriyet, Posta, Milliyet, Sabah.
Bu gazetelerin son zamanlar öncesi, gelirlerinin büyük kısmı ilancılıktan gelmekte idi. Böyle bir kaynak kaybedilmemelidir. O nedenle de:
Özellikle her ay ilan sayısı ilk 5'te olan Reklam Ajanslarıyla dinamik bağlantılar kurulmalıdır. Reklam Ajanları özellikle pandemiden bu yana yani 2019 dan bu yana içlerine çok kapanmaya başladılar, hemen hemen tamamına yakını tek elemanla çalışıyor. Ajanslarla dinamik diyaloğlar kurulmalıdır.. Gelebilecek öneriler diğer Ajanslara da iletilerek o konularda ortak görüşler geliştirilmelidir. Gelen öneriler küçümsenmemeli olanaklar ölçüsünde uygulamaya sokulmalıdır. Aylık görüşmeler her ay en az 1 yıl süreyle devam etmelidir. Reklam ajansları arasında diyaloglar ne yazık ki son derece zayıftır. Özellikle gazete geçmişleri ve kökenleri olmayan ama internette ilancılık yapan şirketlere karşı Ajansların işbirliği yaparak nasıl tepki koymaları gerekir, birlikte karar vermelidirler..
İnternette Gazete Reklam Servisleriyle resmi bağlantıları hiç olmayan bine yakın ilan sitesi var. Ve doğru dürüst Müşteri portföyleri de yok. Seri ilan temel kurallarına ve kültürüne yabancılar. Hergün gazetelerde çıkan ilanları veya internette diğer kuruluşların yayınladıkları ilanları tarayarak işi götürmeye çalışıyorlar. İlan çeşitleri olmadığından her ilanı ortalama 15- 20 gün yayınlıyorlar. Ve yine bazıları özel modüller aracılığyla eski ilanları kendilerine sanki o gün gelmiş gibi yeni ilan diyerek, yayınlıyorlar. Ağırlıklı gazetelerle yıllardır çalışan seri ilan ajanslarının ise konuya hakim gerçek portföy yaratan elemanları var. İşte bu Ajansların sadece internette ilancılık yapan kişi veya şirketlerin etkisizlik konumlarını ısrarla müşterilerine anlatmalıdırlar. İlanverenlerde çok yaygın bir kanaat var. Artık internete ilan veriyoruz, bizi internetten arıyorlar. İlgileniyorlar. Çıkan ilanlarımızı özellikle bazı sitelere verirsek çok arayan oluyor, diyorlar. Bu yorumlara karşı seyirci kalınıyor.
Gazeteler özellikle Ankara, İstanbul, İzmir sanayi bögelerinde gazetelerini satacak bayiler bulmalıdırlar. Bunlar mutlaka bakkal olmalı, diye, bir anlayış olmamalıdır. Dükkanlar da da gazete satma denenmelidir. Onlara verilecek komisyonlar kesinlikle artırmalıdırlar. Yine bu üç şehirde Gazeteler Metroların ana başlangıç hareket merkezinde ve son durakta ve ara duraklarda özellikle sabah 07.00- 10.00 arası indirimli ücretlerle satılmalıdır.
Gazetelerin internet sahifeleri yeniden nasıl olmalı ele alınmalıdır, bunun için özellikle reklam ajanslarının düşünceleri alınmalıdır.