Arabesk (II)
Ara dönem de bir ara...(80 ler)
Ümit Besen gibi isimler biraz batılı yumuşak dokunuşlar yapmışlar ve kendi iç fraksiyonlarını yaratmışlar
Adına da TAVERNA demişler.
Ucubik teknolojik yaklaşımlarla adına ritmbox denilen makinelerle birçok müzisyen taca çıkmış, iddalı bir şekilde kendilerine “ piyanist ! şantör “ diyen bu “ tektekçiler “ (orkestracıların değimiyle) ortalıkta sıkça boy göstermişlerdir..
“Ooo Ahmet abi de burdaymış” diyerek halkla ilişkilerin de dibine vuran piyanist (!) şantörler devrinin en cesur start up cıları olarak sahne sanatları tarihinde yerini almıştır.
Maalesef arabeskte zorunlu ve gerekli teknik müzikal çıtayıda basit melodik yapılar ve otomasyon eşlikler ile iyice aşağıya çekmişlerdir.
Sentetikleşme..
Elektronik garip soundlar..
Bazen tek bir ritm ile bütün gece ,bütün şarkılar
Yavaşla dans müziği
Hızlan oyun havası
Özal dönemiyle ülkemizde boy gösteren müzik enstrümanlarının ithalinin kolaylaşması ile bu orglardan edinen, müziğe “şöyle bir dokunmuş” sadece meraklı olup melodika çalanlar dahi kolayca “piyanist şantör...........” kartvizitlerini bastırmış,
işin son noktası olarak gördükleri Tarabya tavernaları hayalleri ile heryer de icraat-i müziklerine başlamışlardır.
İkinci iş olarak memurların da sektöre saldırmasıyla müzisyenlik büyük bir asimilasyon yemiş,büyük bir mülteci akınına uğramıştır..
İnovasyonun sınırlarını zorlayarak saç tokalarından orgunun otomasyonuna “la minör “akoruna sabitlediği mekanizmayla ,bütün gece aynı toka akoru ile program yapan, albümlü plaklı, kerli ferli abileri de gördü bu gözler..
Ayağa bağlanan bu taşlarla müzikal ve kültürel çukurların dibine seyahat zorunlu olmuştur.
Arabeskin kıvamlı, demli halinden paşa çayına geçen bu tavernacılara ve taverna müziğine 50 yaşın üzerindeki herkes dönem itibariyle mutlaka ebelenmiştir ,dinlemiştir..
En az üç/beş parça pelesenk olmuştur dillere.
Gelin olmuş gidiyorsun
Nikah masası
Tahta masa
(Mobilya ve düğün dünyası üzerine güzellemeler)
Şimdilerde mi ?
Evriliyor yine
Anlatalım başka bir günde..
Arabesk bir yazı
07.06.2019 /Çeşme
Ayhan Tekin